Hur går det praktiskt till att anlita en arbetstagarkonsult
Funderar Ni över att anlita löntagarkonsult eller har praktiska frågor om hur det går till ta gärna kontakt med oss. Vi hjälper gärna till.
För att göra det lättare för fackliga organisationer att anlita arbetstagarkonsult har vi ställt samman en enklare checklista nedan.
Checklista för anlitande av en arbetstagarkonsult
Den här checklistan berör kortfattat ett antal punkter och frågeställningar som de lokala facken oftast ställs inför. Tanken är att listan ska vara en hjälp till hur det går till.
Samtidigt är det bra att fundera över vad som som är oklart, osäkert eller problem. Exempelvis:
- underlagen inte är tillräckliga
- svårigheter att förstå underlag och sammanhang
- företagets förslag löser inte företagets problem
- behöver visa för medlemmarna att vi gjort allt
- saknas alternativ i underlagen
- finns inte tillräckligt genomarbetade risk och konsekvensanalyser
- själva förändringen är olycklig för företaget
Ta gärna kontakt med oss så kan vi ge råd och hjälpa till (läs mer)
Ger er tid att med arbetsgivaren både diskutera uppdrag, tidsaspekt och vilken arbetstagarkonsult.
Hör gärna av Er till oss. Ett första möte kan ofta vara ett bra vis att både lära känna varandra och hjälpa till med praktiska frågeställningar.
Vår erfarenhet är att även om de fackliga organisationerna föreslår arbetstagarkonsult är det bra för fortsatta processen att arbetsgivaren upplever arbetstagarkonsulten som en kompetent och seriös person.
Exempel på uppdragsbeskrivningar är:
Konsulten åtar sig att åt uppdragsgivarens granska, analysera och vara ett stöd i samband med eventuell
nedläggning av "företagets" verksamhet i "X-stad".
Konsulten ska särskilt beakta:
· Att belysa analysera företagets förslag ur ett ekonomiskt perspektiv.
· Att visa på styrkor och svagheter i företagets förslag.
· Analyser risker och konsekvenser av företagets föreslagna åtgärder.
· Att vara ett stöd för den fackliga styrgruppen i deras analys.
Andra exempel är:
- Granska och analysera motiv och syfte med förändringarna.
- Analysera företagets förslag till besparingar och rationaliseringar. Visa på fördelar och
alternativa möjligheter.
- Visa på konsekvenser vid outsourcing både för aktuell verksamhet och hela företaget vad
gäller ekonomi, verksamhet och anställda.
- Göra och visa på en risk- och konsekvensanalys. Den ska göras med apekterna:
verksamhet, ekonomi, försäljning och arbetsmiljö.
- Analysera företagets förslag till organisationsförändring. Särskild med inriktning på
dimensionering, funktionssätt och kostnader.
- Granska och analysera företagets förslag till genomförande av förändring.
Ett samtal via telefon eller fysiskt möte mellan oss och företagets ansvarige brukar lösa många av de frågeställningar och oro som företaget har.
- uppdrag
- vad omfattas
- vilken konsult
- tid och kostnadsram
Ett avtal ska även skrivas. I normalfallet presenterar vi som arbetstagarkonsulter ett förslag utifrån tidigare diskussioner. I detta avtal anges uppdrag, tidsomfattning, kostnad, slutdatum, hur rapportering skall ske, arbetsplan, sekretess. Avtalet skrivs normalt under av arbetstagarkonsult, företaget och de fackliga organisatiornerna.
Kan vara bra att kontakta koncernfacket.
Det är bra om detta är en mindre gruppering.
Under arbetets gång behöver en kontinuerlig dialog ske mellan styrgrupp och arbetstagarkonsult.
På det första mötet med den fackliga styrgruppen
Brukar bestå av att den fackliga gruppen beskriver bakgrund och sin bild av företagets förslag. Även att de ger en en beskrivning av varför och vad de behöver en konsult till.
Arbetstagarkonsulten brukar presentera sig. Vidare ges en presentation av hur en arbetstagarkonsult arbetar och hur ett uppdrag normalt går till.
Under första mötet är det vanligt att konsulten och den fackliga styrgruppen går igenom uppdrag/uppdragsbeskrivning. Dessutom bra att gå igenom hur den fackliga styrgruppen och arbetstagarkonsulten ska arbeta framöver. Tex hur ofta man ska träffas, hur sekretess ska hanteras.
En bra kompletterande del i det första mötet är som nämnts ovan att konsulten även träffar ansvarig från företaget. Detta möte är både en möjlighet för företaget att lära känna konsulten. Det är också ett bra ögonblick för konsulten att få företagets beskrivning av det aktuella förslaget och situation.
Vill du läsa mer om hur ett "normaluppdrag" går till? Läs här
- Vad är problemet - vad behöver vi stöd/hjälp med
Samtidigt är det bra att fundera över vad som som är oklart, osäkert eller problem. Exempelvis:
- underlagen inte är tillräckliga
- svårigheter att förstå underlag och sammanhang
- företagets förslag löser inte företagets problem
- behöver visa för medlemmarna att vi gjort allt
- saknas alternativ i underlagen
- finns inte tillräckligt genomarbetade risk och konsekvensanalyser
- själva förändringen är olycklig för företaget
- Tid är en viktig faktor
Ta gärna kontakt med oss så kan vi ge råd och hjälpa till (läs mer)
- Initiativet ligger hos facket
- Informera arbetsgivaren om avsikt
Ger er tid att med arbetsgivaren både diskutera uppdrag, tidsaspekt och vilken arbetstagarkonsult.
- Välja konsult
Hör gärna av Er till oss. Ett första möte kan ofta vara ett bra vis att både lära känna varandra och hjälpa till med praktiska frågeställningar.
Vår erfarenhet är att även om de fackliga organisationerna föreslår arbetstagarkonsult är det bra för fortsatta processen att arbetsgivaren upplever arbetstagarkonsulten som en kompetent och seriös person.
- Formulera uppdrag
Exempel på uppdragsbeskrivningar är:
Konsulten åtar sig att åt uppdragsgivarens granska, analysera och vara ett stöd i samband med eventuell
nedläggning av "företagets" verksamhet i "X-stad".
Konsulten ska särskilt beakta:
· Att belysa analysera företagets förslag ur ett ekonomiskt perspektiv.
· Att visa på styrkor och svagheter i företagets förslag.
· Analyser risker och konsekvenser av företagets föreslagna åtgärder.
· Att vara ett stöd för den fackliga styrgruppen i deras analys.
Andra exempel är:
- Granska och analysera motiv och syfte med förändringarna.
- Analysera företagets förslag till besparingar och rationaliseringar. Visa på fördelar och
alternativa möjligheter.
- Visa på konsekvenser vid outsourcing både för aktuell verksamhet och hela företaget vad
gäller ekonomi, verksamhet och anställda.
- Göra och visa på en risk- och konsekvensanalys. Den ska göras med apekterna:
verksamhet, ekonomi, försäljning och arbetsmiljö.
- Analysera företagets förslag till organisationsförändring. Särskild med inriktning på
dimensionering, funktionssätt och kostnader.
- Granska och analysera företagets förslag till genomförande av förändring.
- Omfattning och tid
- Viktigt med en god förankring hos företaget
Ett samtal via telefon eller fysiskt möte mellan oss och företagets ansvarige brukar lösa många av de frågeställningar och oro som företaget har.
- Förhandling och avtal
- uppdrag
- vad omfattas
- vilken konsult
- tid och kostnadsram
Ett avtal ska även skrivas. I normalfallet presenterar vi som arbetstagarkonsulter ett förslag utifrån tidigare diskussioner. I detta avtal anges uppdrag, tidsomfattning, kostnad, slutdatum, hur rapportering skall ske, arbetsplan, sekretess. Avtalet skrivs normalt under av arbetstagarkonsult, företaget och de fackliga organisatiornerna.
- Flera fackliga organisationer
- Flera orter
Kan vara bra att kontakta koncernfacket.
- Skapa en styrgrupp
Det är bra om detta är en mindre gruppering.
Under arbetets gång behöver en kontinuerlig dialog ske mellan styrgrupp och arbetstagarkonsult.
- Starta upp uppdraget
På det första mötet med den fackliga styrgruppen
Brukar bestå av att den fackliga gruppen beskriver bakgrund och sin bild av företagets förslag. Även att de ger en en beskrivning av varför och vad de behöver en konsult till.
Arbetstagarkonsulten brukar presentera sig. Vidare ges en presentation av hur en arbetstagarkonsult arbetar och hur ett uppdrag normalt går till.
Under första mötet är det vanligt att konsulten och den fackliga styrgruppen går igenom uppdrag/uppdragsbeskrivning. Dessutom bra att gå igenom hur den fackliga styrgruppen och arbetstagarkonsulten ska arbeta framöver. Tex hur ofta man ska träffas, hur sekretess ska hanteras.
En bra kompletterande del i det första mötet är som nämnts ovan att konsulten även träffar ansvarig från företaget. Detta möte är både en möjlighet för företaget att lära känna konsulten. Det är också ett bra ögonblick för konsulten att få företagets beskrivning av det aktuella förslaget och situation.
Vill du läsa mer om hur ett "normaluppdrag" går till? Läs här
- Ring gärna oss och ställ praktiska frågor
- Om du vill läsa mer om att anlita löntagarkonsult